hjerte med hender rundt

Åpenhetsloven

Kondomeriets arbeid med åpenhetsloven.

Et anstendig arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter skal ivaretas i vår egen virksomhet og i leverandørkjeden vår. Det jobbes aktivt for å sikre at vi alle kjenner til og respekterer ansvaret vi har og bedriftens retningslinjer rundt arbeidet.

Formålet med åpenhetsloven er:

  1. Å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester.
  2. Å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. 

Arbeidet vi har gjennomført er basert på OECD (The Organition for Economic Co-operation and Development) sine retningslinjer som har klare forventninger til næringslivets aktsomhet på områder som blant annet menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø, antikorrupsjon og åpenhet. Ved at plikten utformes slik at OECD sine retningslinjer skal følges, unngår man at det utvikles to ulike system; et nasjonalt og et internasjonalt for aktsomhetsvurderingen. 

Kondomeriets arbeid og gode rutiner vil også kunne benyttes av selskapets eiere i Nederland.

Åpenhetsloven figur.png

Kilde: OECD sin veileder for aktsomhetsvurdering i ansvarlig næringsliv

Om Kondomeriet

Kondomeriet AS ble etablert i 1989, og er siden 2021 et heleid datterselskap av EQOM Group.

Kondomeriet AS er markedsleder innen salg av sexleketøy. Gjennom seks butikker lokalisert i Oslo, Strømmen, Ski, Bergen, Sandnes og nettbutikken kondomeriet.no, selges varene på en trygg og profesjonell måte.

Kondomeriet har også fire franchise butikker lokalisert i Sandvika, Kristiansand, Trondheim og Bodø. Hovedkontoret er på Trollåsen i Nordre Follo kommune.

Risikovurdering

Som importør av sexleketøy vet vi at produsentene av leketøy som stort sett befinner seg i Kina. Da vi vi gikk i gang med undersøkelsene var vi i Kondomeriet helt sikre på at fabrikkene/produsentene vi benytter direkte fra Kina utgjorde den største risikoen. Det viste seg å ikke stemme i vårt tilfelle.

Etter ett år jobber vi fortsatt med å få våre europeiske leverandører til å levere oss den dokumentasjonen vi trenger.  Av totalt 19 europeiske leverandører er det bare 9 som har levert firmaets retningslinjer som viser deres arbeid for å ivareta arbeidet rundt menneskers rettigheter og en bærekraftig utvikling.

Vår hovedleverandør og samarbeidspartner innen distribusjon/frakt og lagervirksomhet i Norge og Østen er Bring/Posten. Frakt av varer inn til Norge fra europeiske leverandører utføres av Dachsers. Begge selskapene har godt dokumenterte rutiner rundt etiske retningslinjer i sine konsern. Vi vil også bruke noe tid på å gjennomgå deres rutiner og implementere disse i vår dokumentasjon.

Tiltak for å sikre og forebygge at leverandørenes ansatte har ordentlige arbeidsavtaler, lønn, arbeidsforhold og at hele og sikkerhet ivaretas ved at:

- Alle nåværende og nye leverandører skal akseptere og signere Kondomeriets/konsernets avtale for etisk standard. Standarden inkluderer krav til arbeidsforhold/kontrakt, menneskerettigheter, lønn osv.

For å følge opp våre produsenter i Kina har vi en kinesiskspråklig ansatt som er ansvarlig for kontakt og innkjøp. For å kartlegge og besøke de 6 fabrikkene vi benytter  i Kina har vi gjort en avtale med Qima som vi har blitt kjent med gjennom denne prosessen. Det viser seg å fungere veldig bra.

Supply Chain Environmental and Human Rights Due Diligence | QIMA

Da Kondomeriet startet disse undersøkelsene var vi forberedt på at størst risiko og det fremtidige arbeidet ville være hos våre fabrikker i Kina. Etter Qima’s besøk og omfattende undersøkelser finner vi noen avvik hos alle, men som stort sett kan rettes uten større tiltak. 

Den omfattende revisjonen som blir gjort sendes til produsenten i sin helhet og områdene der det avdekkes forbedringspotensiale på blir mottatt positivt og skal være rettet. Nytt besøk vil forhåpentligvis gi gode resultater.

 Eksempler på avvik hos fabrikkene har vært:

- Personer som bruker farlige kjemikalier eller er i kontakt med støv bruker ikke verneutstyr med PPE standard.
- Kjemikalier brukt i verksted ble ikke oppbevart i godkjente beholdere.
- Ingen tiltak var gjort for å redusere eller gjenvinne avfall.
- En av fabrikkene var ikke utstyrt med førstehjelpsutstyr.
- Arbeidstakere med mangelfulle trygdeforsikringer.
- Utstrakt bruk av overtidsarbeid.

I arbeidet med å gjennomgå aktsomhetsvurderingen og å starte det innledende arbeidet har ansvarlig for innkjøp i bedriften brukt mye tid med leverandørkjeden. Mye er på plass, men alt er ikke satt like godt i system. Det vil ta tid å innhente all dokumentasjon fra våre leverandører.

Som nevnt tidligere, under risikovurderingen, har innhenting av dokumentasjon direkte fra europeiske leverandører vært utfordrende. Vi opplever at de er positive til prosessen men at de kjenner kravene som stilles til dokumentasjon dårlig.

Status på innhenting av dokumentasjon fra Kondomeriets leverandører med frist juni 2023, er at vi fortsatt mangler dokumentasjon fra 50% av våre leverandører.

Vår teori er at aktsomhetsdirektivet (Corporate Sustainability Due Dilligence Directive – CSDDD) som er vedtatt ikke har trådt i kraft og at den i første omgang vil gjelde store foretak.

Sexleketøybransjen er forholdsvis liten i Europa og nesten «alle kjenner alle». Dette bør gi god mulighet for å samarbeide om gode retningslinjer, innhente informasjon i forbindelse med åpenhetsloven og evt. avdekke leverandører som avviser kravene som stilles basert på OECD sine retningslinjer. Vi fortsetter å jobbe for å få dokumentasjonen som kreves.

Oppfølging av videre arbeid

Styreleder og daglig leder vil sammen med innkjøpsavdelingen følge opp det videre arbeidet.

Først og fremst vil det følges opp at tilbakemeldinger fra europeiske leverandører leveres og at innholdet er utfyllende og troverdig.

Det vil bli gjennomført nye fabrikkbesøk av Qima for å følge opp våre kinesiske produsenter i 2024.

Vår prioritet vil være å følge opp alvorlige avvik og mangler vi kan påvirke. Det er til stor hjelp at Kondomeriets eier EQOM Group er en av Europas største leverandører og at konsernet er i gang med et omfattende system for å veilede alle som jobber i leverandørkjeden slik at alt fra menneskene som jobber der, til varene vi selger blir fulgt opp tilfredsstillende. Via dette systemet vil avvik avdekkes og følges opp av rett ansvarlig person. https://www.productip.com/

Det vil bli foretatt kontroll av Quima for nye produsenter i Kina, og nye leverandører i Europa må levere dokumentasjon i forkant av første ordre. Dette for å unngå at vi benytter leverandører som ikke tar et anstendig arbeidsforhold seriøst og ikke aksepterer Kondomeriets/konsernets avtale for etisk standard.

Iverksettelse

Det er så langt ikke blitt avdekket alvorlige brudd på menneskerettighetsloven eller alvorlig risiko.
De avvik som er funnet skal være rettet og vil bli fulgt opp.

Hvis det avdekkes nye brudd eller mistanke om brudd vil det bli iverksatt tiltak mot dette samt gjenoppretting. Her vil vi kunne bidra med informasjon og hjelpe med veiledning. Blir det avdekket alvorlige brudd vil vi iverksette enkelttiltak. Ved alvorlige og langvarige avvik vil vi dele våre erfaringer med andre kunder og se på felles tiltak evt. avslutte samarbeidet.

Det vil være styrets leder som iverksetter tiltak mot leverandørkjeden.

For mer informasjon eller innsikt i arbeidet om hvordan vi jobber for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold send e-post til apenhetsloven@kondomeriet.no

Henvendelser via post sendes til: Kondomeriet AS, P.b. 400, 1411 Kolbotn

Oppdatert 12.06.24 Bente Helstad