Tre suksessfaktorer for å få orgasme | Kondomeriet

Tre suksessfaktorer for å få orgasme

Det er særlig tre ting du bør tenke på, om du vil oppnå orgasme - og om du vil gjøre dem enda bedre!

Det viktigste når du skal onanere eller ha sex med noen, er at du har lyst og er opphisset og kåt. Er du ikke det, vil veien til orgasmen bli utrolig lang - om du i det hele tatt når frem. Men det finnes også noen andre grunnprinsipper som er viktige for å klare å oppnå orgasme.

Her er tre av de største suksessfaktorene for å oppnå orgasme! 

1. Pust

Måten du puster på, spiller en stor rolle for opphisselsen og orgasmen for både kvinner og menn. Pusten er viktig både for at du skal få en orgasme, og for orgasmens intensitet. Det er særlig to måter å puste på som kan være verdt å prøve!

Den ene måten å puste på, eller rettere sagt ikke å puste på, handler faktisk om å holde pusten. Dette belager seg på at oksygenmangel øker kroppens følsomhet drastisk. Når du kjenner at du er på nippet til å få orgasme, trekker du pusten så dypt du kan. Deretter blåser du all luften ut gjennom munnen til du nærmest hiver etter pusten. Og gjentar. Ifølge noen eksperter er denne metoden svært effektiv som det siste lille kicket for å vippes over kanten.

Den andre metoden belager seg på dype åndedrag. Når du puster dypt ned i kroppen, får du kroppen til å slappe av. Dype pust kan gi større seksuell nytelse, og i kombinasjon med sammentrekninger i bekkenbunnmusklene (se neste punkt) kan orgasmene oppleves sterkere og mer intense! Noen kan faktisk puste seg til orgasme! Kanskje derfor lurt å tenke litt ekstra over pusten neste gang du skal kose deg...?

2. Muskler

En orgasme er avhengig av god blodgjennomstrømning i muskulaturen i bekkenet. Det oppnår du best ved å bevege bekkenet, hvilket betyr at du bør bevege bekkenet både under sex, men også når du onanerer alene. Særlig kvinner vil ha effekt av dette, fremfor å la en penis eller et sexleketøy stå for all stimuleringen alene.

Når man får en orgasme, trekker musklene i bekkenbunnen seg sammen. Jo sterkere musklene er, desto kraftigere kan orgasmen oppleves. Hvis kvinner fortsetter å knipe etter den første orgasmen, kan man faktisk også få en til! Både kvinner og menn har godt av å trene bekkenbunnen for å gjøre den både sterkere og smidigere, slik at man har mulighet til å bruke bekkenbunnen fleksibelt ved vekselvis å slappe av og stramme.

For kvinner kan daglige knipeøvelser føre med seg lavere risiko for urinlekkasje, større sexlyst, mer følsom klitoris, mulighet for g-punktorgasme, og lengre og mer intense orgasmer.

For menn kan det gi bedre og hardere reisningskvalitet, bedre kontroll over utløsningen og øke volumet av sædavgangen. I tillegg vil en sterk bekkenbunnsmuskulatur hos mannen bety kraftige ereksjoner og økt orgasmekvalitet!

3. Tid

Det siste, og kanskje viktigste tingen du trenger for å oppnå orgasme, er tid! Mange, spesielt kvinner, opplever stress fordi det tar dem så lang tid å få orgasme. Mange kvinner faker derfor orgasmen fremfor å kreve tiden de trenger for å oppnå orgasme. Det tar naturligvis også lengre tid for å oppleve flere orgasmer enn én, så gi deg selv eller en partner tilstrekkelig med tid. Og har man aldri fått en orgasme før, trenger man i hvert fall god tid. En annen bonus med å bruke lenger tid, er at jo mer tid du bruker, desto mer følsom og seksuelt opphisset blir du. Dette gjelder for både menn og kvinner!

En orgasme er ikke viljestyrt og kan ikke presses frem. Hvis du vet at du har god tid, behøver du ikke å stresse med at du nå få det til, og det vil bli enklere å slippe kontrollen. Så bruk god tid – og nyt!

Kilder: Foredraget "Orgasmens miksepult" av Hanne Grasmo, Kvinnens nytelsesbibel av Ylva Franzen, Hvad alle bør vide om mænd av Ann-Marlene Henning og Jesper Bay-Hansen