Orgasme - hva du spiser er viktig | Kondomeriet

Orgasme - hva du spiser er viktig

Det du spiser påvirker kroppen din på mer enn en måte, og maten har stor betydning for sexlyst og muligheten til å oppnå orgasme. 

Orgasmisk diett

Hvis du føler at sexlysten mangler, kan det hende at du trenger ekstra tilskudd av vitaminer og fettsyrer. I følge nettstedet lifescript.com, kan nemlig noe som kalles The Orgasmic Diet være akkurat det du trenger.

I følge en studie utført av American Medical Association lider så mange som 43 prosent av kvinner av et eller annet seksuelt problem, enten det er dårlig sexlyst eller problemer med å få orgasme. Forfatter Marrena Lindberg kom over oppsiktsvekkende fakta da hun forberedte seg på å bli gravid. Hun oppdaget nemlig at det var en sammenheng mellom mat og kjemien i hjernen.

Fire faktorer som kan påvirke orgasmen

  1. Tilskudd: Spis fiskeoljer av bra kvalitet, multivitaminer, kalsium, sink, jern og C-vitaminer.
  2. Følg en 40-30-30 plan: Spis mat som øker dopamin- og testosteronnivået. Dietten bør inneholde 40% karbohydrater, 30% protein og 30% fett.
  3. Unngå stimuli: Fjern koffein, sigaretter, sukker og andre stimulerende midler, og dropp prevensjonsmidler med hormoner. Vær også forsiktig med alkohol.
  4. Bruk musklene: Tren opp bekkenbunnen, enten med Kegel-øvelser (kniping) eller vaginakuler.

Testet på flere

For å finne ut hva som virket best, gjorde Lindberg research, og sto igjen med disse fire faktorene. For å se om det virket på flere enn henne selv, fikk hun flere kvinner til å teste det ut, med lignende resultat.

De verste stimuliene viste seg å være koffein, urter, røyking, sukker, antidepressive midler, soya, prevensjonsmidler med hormoner og stress. Det som ga best effekt, var å holde seg unna dette, spise fiskeolje, samt mørk sjokolade og trene bekkenbunnen.

Flere positive faktorer

Denne dietten er bra for kroppen på flere måter. Fiskeolje og vitaminer er sunt, og sammensetningen 40-30-30 kan gi positiv effekt ved at du går ned i vekt. Samtidig gjør trening at kroppen takler stress bedre. Du får også bedre humør, noe som igjen påvirker sexlysten.

Kilde: Kim Droze, lifescript.com